איך לא לעלות במשקל בפסח?

חג הפסח הוא החג המשמין ביותר מכל החגים...

יש לכך שתי סיבות עיקריות:

1)ריבוי ארוחות חג, ובראשן ארוחת ליל הסדר

2)המצות. (כן מה עושים עם הצרה הזאת...)

 

רוב שיטות הדיאטה ממליצות לאכול מכל מאכל, אבל מעט,

וכך להתמודד עם ארוחות חג, ועם ארוחת הסדר בפרט.

אני ממליץ דווקא ההפך:

בחרו לכם 2-3 מאכלים, לא יותר, ואכלו רק מהם (בכמות סבירה...).

דבר נוסף, ארוחות החג נוטות להיגרר לשעות מאוחרות, השתדלו לקבוע שעה שאחריה אתם לא אוכלים יותר.

רצוי שזה יהיה לפחות שעתיים לפני שאתם הולכים לישון.

 

מאחורי 2 ההמלצות הללו עומד עיקרון אחד: איכות העיכול.

כל מאכל דורש את סביבת העיכול המותאמת לו לפי ההרכב שלו. ככל שנאכל יותר מאכלים בארוחה, העיכול יהיה פחות טוב.

הפוטנציאל לעיכול גרוע קיים במיוחד בארוחות חג שבהם יש מכל טוב על השולחן.

בנוסף, כאשר אנחנו אוכלים סמוך לשינה עיכול המזון נכנס לתוך השינה ואז גם העיכול נפגע וגם מערכת החיסון נפגעת, כיוון שהגוף נאלץ להקצות משאבים לעיכול במן השינה,

ואינו פנוי לגמרי לחזק את מערכת החיסון.

כמו כן, אכילה לילית גורמת להשמנה.

 

שאר התפריט בימי החג לא אמור להיות שונה באופן מהותי מימות השנה, במיוחד לאילו שאוכלים קטניות בחג.

וגם אם אתם לא אוכלים קטניות בפסח,, אין סיבה לחיות על תפוחי אדמה וביצים. 

פירות וירקות הם כשרים לפסח...

 

תשאלו מה עם לחם? הרי אין לחם, אלא מצות! ובכן, המלצתי היא לאכול כמה שפחות לחם גם במהלך השנה...

פסח זו הזדמנות טובה לתרגל זאת, כאשר בכל מקרה לא אוכלים לחם.

 

ומכאן אני רוצה להגיע לנושא המצות.

לחלק גדול מהאנשים המצות גורמות לעצירות.

הסיבה לכך היא אחוז המים הנמוך במצה, שמקשה על מערכת העיכול "לדחוף" אותה קדימה.

(אתנחתא לשונית: שורש המילה מצה הוא מ.צ.צ. ושמה ניתן לה כיוון שהיא מאכל ש"מצצו" לו את המים. )

 

הסיכוי לעצירות יגבר אם נאכל מצה מקמח לבן שדלה בסיבים תזונתיים.

כדי להפחית את הסיכוי לעצירות, ננהג לפי הכללים הבאים:

-נעדיף לאכול מצות מקמח מלא שעשירות יותר בסיבים תזונתיים, העוזרים לתנועת מעיים תקינה. 

-נשלב ירקות בארוחה שכוללת מצה, כיוון שהם מכילים סיבים תזונתיים.

-נשתדל לא לשלב מצות עם מאכלים מהחי, כגון בשר, דגים וגבינות, כיוון שהם אינם מכילים סיבים. כמו כן, שילוב כזה אינו בריא למערכת העיכול, וכתוצאה מכך אף אחד מהמאכלים לא מתעכל כראוי.

-"נשקיע" עוד כמה לעיסות בכל ביס, כדי להקל על העיכול. 

עיכול המצה מתחיל כבר בפה ע"י הרוק.

כיוון שאחוז המים במצה נמוך בהשוואה ללחם, הרי שמצה היא למעשה כמו "לחם מרוכז" . כתוצאה מכך היא גם מכילה יותר קלוריות מלחם, וגם קל להפריז באכילתה, והתוצאה כמובן היא עליה במשקל.

במאמר מוסגר אעיר שככלל נעדיף תמיד לאכול מאכלים מרוכזים פחות, שאחוז המים בהם גבוה, על פני מאכלים מרוכזים שתכולת המים בהם נמוכה.

 

כדי להתמודד עם בעית אכילת המצות המופרזת ננהג לפי הכללים הבאים:

-נעדיף לאכול מצות מקמח מלא שעשירות יותר בסיבים ולכן תורמות לתחושת שובע יותר מאשר מצות מקמח בלבן.

-ככלל מצות מקמח כוסמין(זן קדום יותר של חיטה) עדיפות על מצות מקמח חיטה בגלל תכולת הגלוטן הנמוכה שלהן, ולכן נעדיף אותן. (ההבדל בטעם אינו מורגש לדעתי).

עוד יתרון(או חסרון, תלוי איך מסתכלים...) של מצות הכוסמין שהן יקרות יותר, ולכן מפאת חיסכון נאכל פחות...

 

וטיפ אחרון: אם בכל זאת אכלתם יותר מידי, אפשר לפצות על כך ביום שלאחר מכן ולאכול מעט.

לדוגמא לעשות יום רק של ירקות חיים ומבושלים, שהוא דל בקלוריות ויאזן את החריגה של החג.

 

לסיכום: חג הפסח לא חייב לגרום לנו לעליה במשקל, אכלו כמה שפחות מצות, ואם כבר אז מצות כוסמין, אל תגררו לאכילות מיותרות, ונצלו את החופש לטיולים בטבע ולהגברת הפעילות הגופנית.

 

 

Please reload